piątek, 12 sierpień 2022
Mołdawia :Jagodowe mrożonki-rynek 2021

    Sytuację na rynku mrożonych owoców w 2021 roku omawiała podczas kongresu który odbył się na Ukrainie , Julia Tymoszenko-szefowa projektu Tiferet z Mołdawii.

W 2021 r. niedobór świeżych malin na rynku doprowadził do znacznego wzrostu cen mrożonych owoców. Tak więc, jeśli w 2019 roku producenci z Mołdawii sprzedawali w sezonie maliny mrożone w cenie 1,50-1,80 euro, to w 2020 roku. - 2,30-2,80 euro, potem w zeszłym roku cena  zaczęła się od 3,30 euro, a jesienią 2021 r. można było sprzedać owoce w cenie 5 euro i więcej.

Firma Tiferet działa na rynku jagodowym w Mołdawii od 2014 roku, a od 2017 roku zaczęła zamrażać owoce.. Dziś projekt Tiferet współpracuje z importerami z Kanady, Niemiec, Belgii, Włoch, Austrii, Czech, Słowacji, Polski, Węgier, Rosji i Ukrainy.

 

Czynnik pogodowy wpłynął na niedobór malin na rynku

Na niedobór malin na rynku wpłynęły w szczególności warunki pogodowe w Serbii, jednym z głównych krajów produkujących maliny na świecie. „Serbia jest bardzo silnym konkurentem dla producentów w segmencie malin, jeżyn i śliwek. Nie było zbiorów malin i jeżyn. Jeśli chodzi o śliwki, to nie ma dokładnych danych, ale popyt na śliwki w 2021 roku był wyższy niż w 2020 roku. W związku z tym ceny wzrosły, ponieważ na rynku występuje znaczny deficyt  ”- zauważa Julia Tymoszenko.

W swoim przemówieniu Julia Tymoszenko zauważyła również, że według mołdawskich rolników w 2021 r. z powodu niesprzyjających warunków pogodowych w Mołdawii około 90% upraw moreli zostało zniszczonych, a europejscy klienci również odnotowali słabe zbiory w Europie. Z tego samego powodu na rynku porzeczek wystąpił niedobór, w wyniku którego cena tej jagody wzrosła z 0,5 euro/kg do 1,80-2,00 euro/kg.

Kluczową rolę odgrywa jakość transportu truskawek ogrodowych, podobnie jak odpowiednia odmiana.

„Zbiory truskawek ogrodowych w naszym gospodarstwie w 2021 roku wyniosły zaledwie 60 ton, które sprzedaliśmy na rynku niemieckim w cenie 1,20 euro/kg. Jednocześnie w 2020 roku doświadczyliśmy trudności z wdrożeniem tej jagody. Egipt jest silnym konkurentem na rynku truskawek.

 

Natomiast śliwka z powodu deszczów w Mołdawii nagromadziła w niej nadmiar wilgoci, co prawdopodobnie pogorszyło jej zdolność magazynowania. „W 2021 roku, już 3-4 dni po zbiorze, śliwki zaczęły się psuć. Chociaż w ostatnich latach można go było przechowywać w lodówce przez około miesiąc, pod warunkiem, że został wyczyszczony w odpowiednim czasie i przestrzegano odpowiedniej temperatury ”- zauważa Julia Tymoszenko.

W Mołdawii obserwuje się również znaczny rozwój segmentu rokitnika. „Ceny są różne i na lokalnym rynku Mołdawii sięgają 8 euro/kg” – wyjaśnia Julia Tymoszenko.

 

 

Julia opowiada także o sytuacji na rynku jagód. Średnia cena sprzedaży tej jagody w ubiegłym roku wyniosła około 2 EUR/kg. „Według naszych klientów z Rosji, w porcie St. Petersburg kupują mrożone jagody z RPA w cenie 1,70-1,90 euro za kg” – zauważa gracz na rynku jagodowych..

 

Jeśli chodzi o dereń,-. „Przez cały czas pracujemy z tą uprawą - od 2017 r. - w zeszłym roku otrzymaliśmy od importerów pierwszą prośbę o dostawę 5 ton”, wyjaśnia Julia Tymoszenko.

Mówiąc o warunkach pogodowych w 2021 r. jako jednej z głównych przyczyn spadku zbiorów w Europie, Julia Tymoszenko zauważa, że ​​minione europejskie lato wyróżniały się intensywnymi upałami spowodowanymi przez regionalne pożary, a także ulewnymi deszczami, które doprowadziły do niszczycielskich podtopień.

 

„Warunki działania siły wyższej są zawsze określone w umowach z naszymi klientami. A w zeszłym roku zaczęliśmy zwracać na to uwagę jeszcze uważniej. Mamy klientów w Czechach, gdzie miał miejsce huragan. Mamy klientów w Niemczech i Kanadzie, gdzie była powódź. Wielu prawdopodobnie słyszało o ekstremalnych upałach w Serbii i Grecji ”- zauważa Julia Tymoszenko.

Ponadto w 2021 roku do problemów plantatorów jagód dołączył światowy kryzys logistyczny.

„Dziś bardzo trudno jest znaleźć  kontenery do transportu morskiego. Nasz kontener płynął drogą morską przez 3 miesiące - wypłynął 14 sierpnia i popłynął do portu rozładunku 17 listopada. W tym samym czasie od 2019 roku cena kontenera, na przykład z Chin, wzrosła 3 razy – dziś jego koszt to około 15 tys. towary z Chin koleją, która i tak jest tańsza niż morze.” – wyjaśnia Julia Tymoszenko.

Oprócz braku kontenerów morskich występują również problemy z transportem drogowym związane z brakiem kierowców i wygaśnięciem zezwoleń na przewóz towarów przez terytorium danego państwa z końcem roku. Z tego powodu jesienią 2021 r. koszty transportu drogowego do niektórych kierunków wzrosły o 40% w porównaniu z sierpniem. „Ważne jest, aby producent jagód uwzględniał wszystkie te czynniki przy planowaniu eksportu” – podsumowuje Julia Tymoszenko.

Źródło:EASTFRUIT

Log in or Sign up