Od początku pandemii Covid-19 w ciągu ostatnich dwóch lat z pewnością wzrósł światowy popyt na borówki. Zjawisko rozprzestrzeniło się na lokalne rynki krajów eksportujących, takich jak Meksyk, Argentyna, Maroko, RPA, Chile i Peru. Powody są związane z udowodnionymi korzyściami dla zdrowia ludzkiego i popularyzacją spożycia.. Daje to w konsekwencji nową chęć wśród producentów do sadzenia większej powierzchni, a także wejście do branży nowych graczy.
Dokonując ogólnej prognozy światowej produkcji borówki, opartej na krzyżowaniu informacji od różnych specjalistów i obserwatorów branży borówki, trendy wskazują, że globalny wolumen produkcji do 2024 r. osiągnie wartość bardzo bliską 2200 mln kg w przesyłkach na różne rynki , w tym świeże i przetworzone.
Liczba ta wskazuje, że prognoza wzrostu przemysłu borówki wciąż rośnie i że to niepodważalne dane ze światowej konsumpcji wspierają ten trend, ponieważ należy zauważyć, że popyt na borówki rośnie nie tylko w konsumpcji per capita, ale raczej rozszerza się na nowych konsumentów na mapie świata.
W tym kontekście Peru jest krajem o najwyższych prognozach wzrostu na rynku światowym, dostarczając ponad 25% łącznej wartości regionalnej odpowiadającej całemu kontynentowi amerykańskiemu i osiągając obecność bliską 15% całkowitej globalnej produkcji borówek. Choć w przypadku Peru liczby te mogą być nawet przekroczone, ze względu na wielki nacisk na zmiany odmianowe, jaki nastąpił ostatnio.
Kampania peruwiańska trwa od maja do kwietnia, chociaż ogólnie 98% przesyłek zostało już wysłanych do stycznia, więc na ten dzień pozostały tylko bardzo marginalne dane. Do końca stycznia peruwiański przemysł wyeksportował już 215 356 ton za 1 277 mln USD.
Jeśli porównamy te dane z tym, co osiągnięto w poprzednim sezonie, wyniki są o 30% wyższe pod względem wolumenu wysyłek owoców na rynki światowe i o 26% wyższe również w zakresie osiągniętych wartości.
Na bieżący sezon 2021/2022 prognozowany jest w przybliżeniu wolumen 220 tys. ton, widzimy, że eksport borówek z peruwiańskiego przemysłu wzrósł w ekspresowym tempie z niespełna 13 tys. ton w 2016 r. do ponad 200 tys. w 2022 r.
Główne kierunki borówki peruwiańskiej
Głównymi kierunkami były rynek Stanów Zjednoczonych i Holandii, gdzie skoncentrowano 78% przesyłek peruwiańskich, jednak to przesyłki do destynacji do Chin i Hiszpanii osiągnęły najlepsze ceny, osiągając wartości powyżej 6,25 USD za kilogram.
Peru eksportuje do około 31 rynków międzynarodowych, a Stany Zjednoczone historycznie były głównym miejscem docelowym dla całkowitego eksportu owoców.
Gwałtowna zmiana odmianowa
Wzrost obecności na głównych rynkach międzynarodowych jest niezaprzeczalny, choć zmusza to producentów do stawienia czoła nowym wymaganiom konsumentów w zakresie wielkości, smaku czy stanu owoców.
Daniel Bustamante, prezes Proarándanos, podmiotu zrzeszającego producentów i eksporterów peruwiańskich borówek, komentuje, że:
„Nowa genetyka jest niezbędna, aby móc obsługiwać te rynki,. Obecnie testujemy wiele odmian z hodowli genetycznych, myślę, że osiągnęliśmy 56 różnych odmian”, mówi.
Jeszcze kilka lat temu odmiana Biloxi zajmowała około 60% powierzchni upraw w Peru. Obecnie odmiana Ventura obejmuje 32% z 16 500 hektarów obsadzonych borówkami, które występują w Peru, a Biloxi sięga tylko 30%.
Pozostałe 38% przypada na pozostałe 54 odmiany, które pochodzą z domów oferujących chroniony materiał genetyczny dla przemysłu peruwiańskiego, takich jak peruwiańskie owoce Inki, australijskie MBO lub te z Driscoll's, Fall Creek, Hortifrut i OZblu .
Ważną i fundamentalną rzeczą jest to, że globalna konsumpcja stale rośnie dając szanse zrównoważonego rozwoju branży .
Źródło: agraria.pe