Wesoły tytuł tego tekstu wynika trochę z przekory autora, bo tak naprawdę w Nowy Rok wchodzimy jako branża bardzo przygnębieni. Podwyżki z każdej możliwej strony, inflacja czy rosnąca w siłę światowa konkurencja spędzają sen z powiek niejednego sadownika. Wszyscy eksperci od sadownictwa w Polsce wskazują, że nasza produkcja wymaga zmian, musimy dostosowywać się do wymagań i zachowań zakupowych konsumentów oraz zmieniającej się rzeczywistości.
W ramach obserwacji rynku zapoznaliśmy się z danymi Nielsen Answers, który wskazuje najpopularniejsze w Stanach Zjednoczonych odmiany klubowe. Poniższa analiza obejmuje 52 tygodnie do grudnia minionego roku.
Pierwsze miejsce pod względem sprzedaży klubowych odmian w USA zajmuje Envy™ .
W tym roku Envy™ wspięła się na 7. pozycję w klasyfikacji generalnej dla wszystkich odmian.
Sukces odmiany jest zdecydowanie napędzany przez znaczące krajowe kampanie marketingowe prowadzone we współpracy z Hallmark. Nowa,szumnie zapowiadana, kampania zostanie ogłoszona w nowym roku, ma ona jeszcze zwiększyć popularność i sprzedaż tej odmiany.
Envy™ jest najszerzej dystrybuowaną klubową odmianą ( 51,1% ) w całych Stanach Zjednoczonych Sprzedaż wzrosła o 21,1% w ciągu minionego roku.
Ambrosia Gold plasuje się wysoko w rankingach konsumenckich i konsekwentnie zwiększa swoją popularność wśród Amerykanów, Niezmiennie cieszy się uznaniem dzięki imponującemu i
zachwycającemu smakowi miodu. Ambrosia zajmuje 9 pozycję w ogólnej sprzedaży wszystkich jabłek w USA, a 2 pozycję wśród odmian klubowych
Odmiana ta ma też największy wolumen spośród wszystkich klubowych odmian, sprzedaż Ambrosii wzrosła o prawie 20% (19,68%) w ciągu ostatniego roku.
Bardzo ciekawą odmianą jest, trzecia pod względem sprzedaży odmiana klubowa w USA ,czyli Cosmic Crisp, która szybko osiągnęła popularność i uznanie tamtejszych konsumentów . Uważa się, że ten bezprecedensowy sukces jest w dużej mierze napędzany wsparciem ze strony Waszyngtonu. Cosmic Crisp® zajmuje obecnie 11. pozycję w ogólnej sprzedaży wszystkich jabłek . To niezwykłe, biorąc pod uwagę, że klubowe jabłko istnieje na rynku dla konsumentów dopiero od 2019 roku.
Sprzedaż tej odmiany wzrosła ponad trzykrotnie w ciągu minionego roku. Cosmic Crisp® jest już dystrybuowany w 32% amerykańskich sklepów spożywczych.
Według analiz kupujący są skłonni zapłacić też więcej za jabłka odmiany Kanzi®. W ciągu ostatnich 52 tygodni jabłka Kanzi® prowadziły w kategorii klubowych jabłek z najwyższym procentowym wzrostem średnich cen detalicznych, skacząc i osiągając zdumiewające 35,5% do 2,37 USD/funt. Odkryte w Belgii jabłka Kanzi® są obecnie uprawiane przez CMI Orchards w Stanie Waszyngton, w ostatnim czasie udzielono też sublicencji firmie Applewood Orchards w Michigan.
Ostatnia analizowana odmiana to jedno z najlepiej sprzedających się klubowych jabłek w Ameryce -KIKU. Eksperci wskazują, że na przestrzeni minionego roku jej popularność nie spadła mimo wzrostu ceny. KIKU® zajmuje 9. pozycję pod względem wszystkich markowych jabłek, ze wzrostem o 6,8% średniej ceny detalicznej z ostatnich 52 tygodni (2,04 USD). Odkryte we Włoszech jabłka KIKU® są obecnie uprawiane przez CMI Orchards w Stanie Waszyngton i udzielono sublicencji firmie Applewood Orchards w Michigan i Rice Fruit Company w Pensylwanii, aby zwiększyć dystrybucję regionalną.
Odmiany klubowe swoją zwiększającą się popularność zawdzięczają wzrostowi mody na zdrowe odżywianie i popytu na wysokiej jakości asortyment o wysokim smaku. Nie wszyscy będą sadzić odmiany klubowe tak jak nie każdy będzie zainteresowany sadem wyłącznie ekologicznym, jednak niewątpliwie musimy zmienić myślenie i szukać…. nowych rozwiązań …...a nie tylko narzekać.
Przy okazji niezmiennie zachęcamy również wszystkich do zapoznania się z wynikami przeprowadzonych badań rynkowych dotyczących spożycia wybranych odmian i gatunków owoców (https://www.facebook.com/145994708912885/videos/516620592692136)