Z tej okazji zorganizowano niezobowiązujący konkurs, w którym konsumenci mogli wygrać różne nagrody. Planuje się również komunikację na Targach Rolniczych.
Historia jabłek rozpoczęła się w latach 2001-2002 w dziale Vaucluse w SICA Midi Saveur dzięki małej grupie producentów, którzy chcieli zmienić swoje praktyki rolnicze. „Wtedy było nas 5 producentów, którzy chcieli rozpocząć przygodę, przy wsparciu naszego technika sadowniczego Guilhema Severaca.
Pod koniec lat 90. kierowało nami to samo pragnienie wyjścia poza racjonalną metodę kultywacji. Szukaliśmy odmiany, która byłaby zarówno smaczna, jak i odpowiednia do produkcji ekologicznej. Tak zaczęła się historia odmiany Juliet. Każdy z nas zasadził 2 hektary, co razem dało 10 hektarów. Wkrótce potem dołączyło do nas kilku producentów, ale ewolucja szybko uległa stagnacji – ponieważ wielu wciąż kwestionowało przyszłość rolnictwa ekologicznego – i ponownie przyspieszyła w latach 2008-2009”, wyjaśnia Jean-Noël Carles, prezes Les Amis de Juliet.
W 2005 roku powstało stowarzyszenie Les Amis de Juliet. „Celem było zebranie się w celu wymiany i połączenia sił. Następnie w celu rozwoju naszych sadów zwróciliśmy się do marketera Cardell Export, który również chciał, aby odmiana była znana na całym świecie. W związku z tym zobowiązali się do zasadzenia 15 ha na swoim terenie Marsillargues i rozpoczęli sprzedaż jabłek Juliet. Dzięki sile handlowej Cardell Export we Francji, Europie i Azji, inni producenci zdecydowali się dołączyć, zwłaszcza w południowo-zachodniej Francji i Dolinie Loary. Stowarzyszenie zrzesza obecnie 190 plantatorów jabłek uprawiających odmianę Juliet na 700 hektarach.”
W ciągu 20 lat ta w 100% ekologiczna odmiana stała się również punktem odniesienia poza sektorem ekologicznym. Znalazł swoje miejsce na rynku konwencjonalnym obok najbardziej znanych odmian jabłek. Bezprecedensowa sytuacja, która pozwoliła tej odmianie przetrwać zawirowania wstrząsające sektorem ekologicznym.
Pięć lat temu sprzedawaliśmy więcej na rynku ekologicznym, podczas gdy dzisiaj nasze wyniki są nadal dobre i sprzedajemy więcej na rynku konwencjonalnym. Dzięki temu jesteśmy mniej dotknięci kryzysem w sektorze ekologicznym. Odmiana Juliet jest integralną częścią tradycyjnego asortymentu konwencjonalnego, który obejmuje odmiany Granny, Golden, Chanteclerc itp. Fakt, że jest organiczna, jest tylko dodatkową cechą w sektorze konwencjonalnym. Jestem nawet przekonany, że niektórzy ludzie kupują go nie wiedząc, że jest organiczny.”
Ta wyjątkowa pozycja na rynku była możliwa dzięki Pépinières Escande. „Mieliśmy szczęście, że był z nami hodowca Benoît Escande, który szybko zdecydował się dostarczać nam wyłącznie rośliny do produkcji ekologicznej i francuskiej. W tamtym czasie uczyniło to Juliet pierwszym na świecie jabłkiem w 100% organicznym i w 100% francuskim. To także dzięki jego decyzji mogliśmy kontrolować sadzenie odmiany Juliet i jej rozwój.”
Po szeroko zakrojonym programie nasadzeń w ciągu ostatnich trzech lat, w wyniku którego uzyskano dodatkowe 300 hektarów, spodziewany jest wzrost o 10 000 do 15 000 ton. „Właśnie zakończyliśmy sadzenie. Obecnie zbiory wynoszą około 20 000 ton, a gdy drzewa dojrzeją, mogą osiągnąć 30 000/35 000 ton. Jabłko Juliet ma już ugruntowaną pozycję we Francji i Azji, ale będziemy nadal pracować nad jego potencjałem komercyjnym”. Odmiana Juliet zapowiada się ładnie ewoluować w nadchodzących latach.
pomme-juliet.bio