Związek Spółdzielni Owocowych Południowego Tyrolu z Terlan obejmuje 12 spółdzielni z 4600 rodzinnymi gospodarstwami, z których 300 jest czysto ekologicznych.
Jak mówi Werner Castiglioni, dyrektor zarządzający spółdzielni Biosüdtirol, gospodarstwa będącego członkiem VOG, produkuje 42 000 ton ekologicznych jabłek rocznie, co czyni go jednym z największych producentów w tym sektorze w Europie.
„Z 42 000 ton produktów ekologicznych 35 000 ton liczy się jako produkty świeże. Jabłka są eksportowane do ponad 40 krajów na całym świecie. Są to między innymi takie kraje jak Dubaj czy Singapur, a także kraje Ameryki Południowej. popyt jest na bardzo dobrym poziomie.Staramy się budować rynek ekologiczny w poszczególnych krajach wraz z lokalnymi, zainteresowanymi partnerami.Szczególnie w krajach, w których rynek ekologiczny nie jest jeszcze tak dobrze rozwinięty, staramy się przekazywać naszą wiedzę, ” mówi Castiglioni.
Ponadto, jak powiedział, zauważa rosnące zainteresowanie ze strony klientów z krajów pozaeuropejskich sektorem ekologicznym. „Dziewięćdziesiąt procent produktu jest sprzedawanych głównie do Europy. Ale teraz mamy lokalnych partnerów, takich jak Dubaj, gdzie produkty ekologiczne są poważnym problemem. To kolejny powód, dla którego produkujemy więcej jabłek o dobrej trwałości, takich jak czerwone -Pop, Little Big Sweet, który szczególnie dobrze nadaje się do marketingu w Azji”.
Dzięki intensywnym wysiłkom stowarzyszenia możliwe jest oferowanie jabłek ekologicznych przez cały rok - również w postaci specjalnych odmian letnich. „Te jabłka mają długi okres przydatności do spożycia i są dobrej jakości, dlatego klienci mogą obejść się bez towarów z zagranicy” – mówi Castiglioni. Zważywszy na problemy w logistyce, a także w innych obszarach wpływających na przemysł owocowo-warzywny, korzystne jest również oferowanie większej ilości lokalnych produktów – dodaje.
Rolnictwo ekologiczne rozwinęło się stosunkowo szybko i silnie, mówi Castiglioni. „Osiągnęliśmy około 1000 hektarów, co stanowi około 10 procent całkowitej powierzchni. Trzydzieści lat temu zaczynaliśmy od ośmiu gospodarstw, a teraz jest nas nieco ponad 300. To głównie młodzi rolnicy, którzy pchnęli ten rozwój. członkowie mają oczywiście swobodę decydowania o tym, jaki kierunek produkcji chcą obrać”, stwierdza Castiglioni.
Dodaje, że trend gwałtownie wzrósł w ostatnich latach, ale obecnie są one w fazie obserwacji. „Rynek ekologiczny ma tendencję do postępu falami i obecnie znajduje się w stagnacji. Jednak biorąc pod uwagę liczby, jestem przekonany, że uprawa ekologiczna znów się poprawi”.
Powiedział, że poza wyzwaniami związanymi z kosztami energii, opakowań, logistyki itp. problem braku pracowników czy kadr jest mniejszym problemem, ponieważ członkowie VOG to gospodarstwa rodzinne. „Mała struktura, a także duża liczba członków są zatem ogromną zaletą”, mówi Castiglioni.
Według Taubera odmiany Gala, Braeburn, Granny Smith i Golden Delicious nadal cieszą się dużą popularnością, dlatego zawsze można je znaleźć na półkach supermarketów. Z drugiej strony nowsze odmiany, takie jak Sweettango®, wyróżniają się specjalnymi właściwościami smakowymi, mówi Tauber. Ta odmiana jest zbierana wcześnie i odpowiednio sprzedawana. Czasowa koncentracja na tym towarze to wrzesień/październik.
„Po wspomnianym jabłku Kanzi®, bardzo chrupiące i świeże jabłko, trafia na rynek, podobnie jak Pink Lady®, która dokonała przełomu jako niezależna marka. Od wiosny do lata oferujemy również nowe markowe jabłka takie jak Red Pop®, Giga® i Cosmic Crisp®. Nasz asortyment ma być stale ulepszany i poszerzany. W końcu naszym celem jest oferowanie na półkach tych jabłek, które przemawiają do konsumentów” – mówi Tauber.
Jabłka do przekąsek stały się szczególnie popularne wśród młodszych grup docelowych, ponieważ owoce te są łatwe w transporcie i nadają się do spożycia w pracy, sporcie, szkole itp., mówi Tauber. „Red Pop®, a także Little Big Sweet oraz Kanzi®, każdy w kalibrze 65-70, są wspaniałe do przekąsek. Jednak nasza oferta obejmuje również znacznie mniejsze odmiany, z których niektóre mają kaliber poniżej 60. Ogólnie , stale prowadzimy badania i rozwój w tym segmencie.”
Opakowania w 100 procentach wolne od plastiku
W ostatnich latach, powiedział, firma zrezygnowała z tacek dla marki produktów Biosüdtirol. W ofercie są również worki kompostowalne, w przypadku których dodatkowy koszt materiału był dziesięciokrotnie wyższy niż w przypadku konwencjonalnych worków plastikowych jeszcze przed obecnym kryzysem. Dodatkowy koszt papieru z trawy można przerzucić tylko częściowo, ponieważ konsumenci są skłonni płacić więcej za zrównoważone produkty tylko do pewnego stopnia.
„Ale w naszym interesie jest również możliwość sprzedaży produktów hodowców, którzy włożyli dużo pracy w towary. Nawet jeśli oznacza to, że musimy sami ponieść część kosztów, aby móc aby zagwarantować rzeczywistą trwałość” – mówi Tauber.
Dwie marki parasolowe: Bio Marlene i Biosüdtirol, z których każda skierowana jest do różnych grup docelowych. Opakowanie jest w 100% wolne od plastiku.
Dostępność przez cały rok wymaga strategicznego przemyślenia
Aby móc zagwarantować całoroczną dostępność, o której wspomniał na początku Castiglioni, wymaga to również „zarządzania kategoriami”. Tauber wyjaśnia, że chodzi tu o system, który z jednej strony może być indywidualnie dostosowany do odpowiednich partnerów detalicznych, danego kraju, grupy docelowej itp., ale z drugiej strony należy również służy do zaprojektowania idealnej półki sprzedażowej z partnerami.
„W ten sposób generujemy sytuację win-win-win, że tak powiem, tj.: tworzenie zyskownej wartości dla producentów, partnerów detalicznych i konsumentów. Zarządzanie kategorią oferuje różne sposoby dotarcia do konsumentów i zachęcenia ich do zakupu produktów. Chcemy zaprezentować jabłko jako produkt nowoczesny.W tym celu przyglądamy się również potrzebom samych konsumentów: czego chcą dzisiaj i jakie są trendy jutro?- w punkcie sprzedaży lub nie tylko, na przykład za pośrednictwem mediów społecznościowych lub kampanii medialnych, wycieczek po jabłkach, wizyt na farmie i wielu innych”, podsumowuje Tauber.
Źródło:Freshplaza