niedziela, 19 maj 2024
Cosmic Crisp: najbardziej skomercjonalizowana odmiana jabłek na świecie według PVM

Ciągle opracowywane są nowe odmiany owoców, aby sprostać stale zmieniającym się potrzebom konsumentów. Jak jednak nowa odmiana trafia na rynek i odnosi sukces? Proprietary Variety Management (PVM) z siedzibą w stanie Waszyngton to firma zajmująca się komercjalizacją w pełnym zakresie.

„Przenosimy owoce  przez cały proces komercjalizacji, aż do marketingu” — mówi Kathryn Grandy, dyrektor ds. marketingu w firmie. „Jesteśmy bardzo skoncentrowani na końcowej grze, czyli na konsumencie. Musimy rozwijać to, czego chcą. W efekcie proces komercjalizacji rozpoczynamy od współpracy z konsumenckimi grupami fokusowymi. W ten sposób dowiadujemy się, co konsumenci myślą o nowej odmianie. Jeśli wyniki są pozytywne, wprowadzamy znak towarowy i brandujemy odmianę oraz znajdujemy dla niej hodowców, którzy chcieliby wziąć udział w projekcie”.

Firma PVM była zaangażowana we wprowadzanie na rynek i sprzedaż kilku znanych odmian jabłek. „Sprowadziliśmy Pink Lady® do Stanów Zjednoczonych pod marką Pink Lady America” – powiedział Grandy. Odmiana jest zastrzeżonym znakiem towarowym należącym do Pink Lady America i zarządzanym przez nią w Stanach Zjednoczonych i Meksyku. W pozostałej części marka jest własnością i jest zarządzana przez firmę Apple and Pear Australia Limited (APAL).


Marka, z której firma jest prawdopodobnie najbardziej znana, to Cosmic Crisp®. Odmiana jest krzyżówką odmian Enterprise i Honeycrisp i jest własnością Washington State University. „Proces komercjalizacji tej odmiany był jak dotąd największym ze wszystkich odmian owoców drzewnych na świecie” – wspomina Grandy. Cosmic Crisp® został po raz pierwszy zasadzony komercyjnie w 2017 r., a do 2023 r. oczekuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych w ziemi będzie 20 milionów drzew. „To bezprecedensowe” – dodała. Oprócz Stanów Zjednoczonych Cosmic Crisp uprawia się również w Europie, Nowej Zelandii, Australii, Korei, RPA, Chinach, Indiach i Rosji. „W Ameryce Północnej stan Waszyngton ma wyłączne prawa do uprawy przez co najmniej 10 lat i opcję przedłużenia na czas trwania amerykańskiego patentu na rośliny, który wynosi około siedmiu dodatkowych lat”.

Pierwsze jabłka Cosmic Crisp® zostały wysłane 1 grudnia 2019 r., ale ten rok kalendarzowy będzie pierwszym 12-miesięcznym rokiem odmiany. W Stanach Zjednoczonych  świadomość marki wynosi 27 procent i jest siódmym pod względem popularności jabłkiem, zaraz za Pink Lady®.

W przyszłym roku PVM rozpocznie współpracę z firmą w Holandii w zakresie odmiany jabłek Magic Star®. Firma pracuje również nad globalnym wprowadzeniem odmian SnapDragon® i RubyFrost®, które zostały opracowane przez Uniwersytet Cornell. Jednak oprócz jabłek PVM wprowadza na rynek również gruszki, wiśnie i owoce pestkowe. „Nieustannie przedstawiamy nam nowe możliwości” – powiedział Grandy. Wyjątkowym przykładem jest jagoda pospolita. Jest to dzika jagoda opracowana przez University of Queensland, a PVM posiada licencję na komercjalizację tej odmiany w USA.

W ostatnich latach firma PVM opracowała Hertha™, jedną z największych dostępnych przez Internet baz danych na świecie, aby ułatwić śledzenie, sprzedaż, zarządzanie IP i ocenę odmian. Śledzenie sprzedaży pozwala hodowcom śledzić, gdzie sadzi się drzewa owocowe określonej odmiany. Ponadto dane dotyczące sprzedaży mogą być również wykorzystywane do śledzenia opłat licencyjnych. Wszyscy partnerzy PVM mają dostęp do bazy danych Hertha™.

Inną bazą danych, stworzoną przez firmę PVM, jest Idyia™. Jest to zastrzeżona baza danych zorientowana na komercjalizację, która pomaga hodowcom, pakowaczom i partnerom handlowym na całym świecie zarządzać ich uprawami. Hodowcy mogą zobaczyć, gdzie na całym świecie sadzi się drzewa. Ponadto sprzedaż drzew i produktów jest rejestrowana w Idyia™, a baza danych zawiera również informacje marketingowe dotyczące odmian, a także chroni informacje poufne i intelektualne.


Źródło:provarmanagement.com

Log in or Sign up