Kampania eksportowa borówek w Peru w latach 2021/2022, która trwa od czerwca do maja, dobiega końca. Do pierwszego tygodnia maja kraj wyeksportował łącznie 219 706 ton jagód za 1,31 mld USD. W porównaniu z poprzednim sezonem eksport wzrósł o 32% pod względem wolumenu i 28% pod względem wartości, a kampania ma się zakończyć bez większych zmian. W tym sezonie borówka peruwiańska kosztowała 5,96 USD za kilogram, czyli o 3% mniej niż rok wcześniej.
Po raz kolejny Peru było głównym światowym dostawcą borówek z 25% udziałem. Peru uzyskało dwukrotnie wyższą wartość niż Chile, kolejny najważniejszy dostawca, które osiągnęło 564 mln USD za eksport borówek.
Podczas kampanii peruwiańskie jagody dotarły do 36 miejsc na całym świecie. Jednak trzy kierunki stanowiły ponad 90 procent eksportu: Stany Zjednoczone (udział 55%), Holandia (23%) i Chiny (12%). Chiny utrzymują najwyższe tempo wzrostu i z roku na rok zwiększają swoje udziały.
Stany Zjednoczone zapłaciły jedną z najniższych cen
Peru wyeksportowało 121.798 ton jagód do Stanów Zjednoczonych za 717 mln USD, czyli o 32% więcej wolumenu i o 28% więcej wartości niż w roku poprzednim. Na tym rynku borówka peruwiańska była notowana po 5,89 USD za kilogram, czyli o 3% mniej niż w poprzednim sezonie (6,08 USD za kilogram). Stany Zjednoczone były jednym z rynków, które płaciły najniższą cenę za owoce.
Głównymi dostawcami borówki amerykańskiej w Stanach Zjednoczonych były Peru z 42% udziałem; Kanada, z 31%; i Meksyk, z 8%. Cena borówki kanadyjskiej w Stanach Zjednoczonych wyniosła 1,73 USD za kilogram, o 71% mniej niż owoców peruwiańskich; podczas gdy meksykańska jagoda była notowana po 7,59 USD za kilogram.
Głównymi nabywcami borówki peruwiańskiej w Stanach Zjednoczonych byli Hortifrut Imports Inc., stanowiący 22%; Camposol Fresh USA Inc., z 18%; oraz Alpine Fresh Inc. z 7%. Głównymi peruwiańskimi firmami eksportowymi były Hortifrut Peru S.A.C. z udziałem 19%; Camposol S.A. z 19%; i Agricola Cerro Prieto z 8%.
Dyskretny wzrost w Holandii
Kraj wyeksportował do Holandii 50 871 ton za 300 mln USD. W porównaniu z poprzednim sezonem przesyłki owoców wzrosły o 15% ilościowo i 18% wartościowo. Na rynku europejskim cena jagód wynosiła 5,90 USD za kilogram, czyli o 2% więcej niż w poprzednim okresie (5,77 USD za kilogram). Był to jedyny rynek, na którym cena owoców wzrosła.
Głównymi dostawcami borówki holenderskiej były Peru z 39% udziałem; Chile, z 23%; i Hiszpanii z 10%. Cena borówki chilijskiej w kraju europejskim wyniosła 5,42 USD za kilogram, czyli o 8% mniej niż owoców peruwiańskich; podczas gdy jagoda hiszpańska była notowana na 6,42 USD za kilogram, o 9% wyższa niż jagoda peruwiańska.
Głównymi nabywcami borówki peruwiańskiej w Holandii byli Camposol Fresh B.V. z 16% udziałem; Driscoll's of Europe B.V., z 7%; oraz OGL Food Trade GmbH., z 6%. Głównymi peruwiańskimi firmami eksportowymi były Camposol SA z 19% udziałem; Complejo Agroindustrial Beta S.A. z 11%; oraz Hortifrut Perú S.A.C. z 8%.
Chiny to kraj, który płaci najwyższą cenę
Peru wyeksportowało 27 074 ton jagód do Chin za 173 mln USD o 47% więcej niż w roku poprzednim. Na rynku azjatyckim peruwiańskie owoce kosztowały 6,38 USD za kilogram, o 10% mniej niż w poprzednim sezonie (7,06 USD za kilogram). Mimo tej jesieni borówka peruwiańska osiągnęła najwyższą cenę wśród borówek importowanych przez Chiny.
Głównymi dostawcami borówki na ten rynek były Peru z 58% udziałem i Chile z 41%. Chilijska borówka osiągnęła w Chinach cenę 6,36 USD za kilogram, o 8% wyższą niż w roku poprzednim. Chiny stały się jednym z najatrakcyjniejszych krajów, nie tylko dlatego, że płacą najwyższe ceny, ale dlatego, że mają rosnący popyt, który wymaga uwagi.
Głównymi odbiorcami borówki peruwiańskiej w Chinach byli Zhejiang Oheng Import & Export Co. Ltd. z 24% udziałem; Szanghaj Hui Zhan Int. z 24%; oraz Camposol Foods Trading Shanghai Co. Ltd. z 19%. Wiodącymi peruwiańskimi firmami eksportowymi do tego miejsca były Agrovision Peru SAC z 30% udziałem; Camposol SA, z 24%; oraz Larama Berries SAC, z 14%.
Źródło: Agraria.pe