„Na koniec lutego 2022 r. zapasy jabłek były o 21% wyższe niż przed rokiem. Sprzedaż na rynku francuskim spada. Eksport do krajów trzecich i Unii Europejskiej zwalnia. Jeśli chodzi o zapasy gruszek, to są one o 50% niższe niż w zeszłym roku, ale bliskie średniej z pięciu lat'' – mówi Agreste.
Jabłka: zapasy są wyższe niż przed rokiem
Na koniec lutego 2022 r. zapasy jabłek były o 21% wyższe niż przed rokiem. Chociaż zbiory w 2021 r. zostały zmniejszone z powodu wiosennych przymrozków, zapasy nie sprzedawały się tak szybko, jak w poprzednich latach, a niższa aktywność eksportowa również wyjaśnia ten wzrost. Różnice obserwuje się w zależności od regionu i odmiany. Na przykład w regionach najbardziej dotkniętych mrozem (Owernia Rodan-Alpy i Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże) zapasy są znacznie niższe niż w zeszłym roku, podczas gdy wszędzie indziej wzrosły.
Spadek ten był kontynuowany w lutym: o 7% mniej niż przed rokiem (w porównaniu do -20% w styczniu). Taka jest tendencja od grudnia. Odzwierciedla to spadek popytu, który od początku kampanii marketingowej był niższy niż w ubiegłym roku. W tym kontekście ceny spadają od lutego, ale nadal są wyższe od pięcioletniej średniej.
Od sierpnia do stycznia wolumen eksportu do Unii Europejskiej znacznie się zmniejszył (o 32% mniej niż przed rokiem i o 40% mniej niż średnia z pięciu lat). Największe spadki obserwuje się w Hiszpanii, Belgii i Holandii. Mniej wolumenów eksportuje się do krajów trzecich (-6% w porównaniu z ubiegłym rokiem), przy czym więcej wolumenów eksportuje się w połowie kampanii.
Gruszki: zapasy są o 50% mniejsze niż przed rokiem
Na koniec lutego 2022 r. zapasy gruszek były znacznie niższe niż przed rokiem (-51%) i nieco niższe od średniej pięcioletniej (-9%). Ten niski poziom zapasów jest konsekwencją spadku produkcji na skutek mrozów wiosną 2021 roku. Na 1 listopada oszacowano połowę zbiorów.
Kampania marketingowa francuskiej gruszki zakończyła się w styczniu i lutym 2022 roku. Rynek jest płynny z ostatnimi zapasami gruszek Comice. Ceny są wyraźnie wyższe niż w poprzednich latach, podobnie jak od początku kampanii, charakteryzującej się deficytem podaży i aktywnym popytem.
W ciągu pierwszych 7 miesięcy kampanii (od lipca do stycznia 2022 r.) wolumen eksportu gruszek zmniejszył się o 22% w ciągu jednego roku i 33% w stosunku do średniej pięcioletniej, zwłaszcza do Niemiec, Belgii i Holandii. Zmniejszył się również eksport do krajów trzecich.
www.freshplaza.com