Freshfel Europe z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie Komisji Europejskiej z 23 marca o krótko- i średnioterminowych działaniach mających na celu zwiększenie globalnego bezpieczeństwa i wsparcie europejskich rolników i konsumentów w odpowiedzi na obecny kryzys łańcucha dostaw żywności. Sektor świeżych produktów w UE pozostaje jednak zaniepokojony stabilnością rynku i spójnością przyjętych środków. Oprócz pakietu wsparcia w wysokości 500 milionów euro przyznanego producentom najbardziej dotkniętym skutkami wojny na Ukrainie oraz podwyżkami cen, Freshfel Europe uważa, że w świetle strategii „od pola do stołu” i jej ambicji dotyczących diety opartej na roślinach Komisja Europejska powinna opowiedzieć się również za zwiększoną dietą roślinną skoncentrowaną na owocach i warzywach.
Krótko i średnioterminowe działania mające na celu zwiększenie globalnego bezpieczeństwa żywnościowego ogłoszone przez Komisję Europejską w dniu 23 marca 2022 r. zostały z zadowoleniem przyjęte przez Freshfel Europe i jego członków z całego europejskiego sektora świeżych produktów. Środki obejmują: 500 mln euro na wsparcie producentów najbardziej dotkniętych wojną, zaliczki do płatności bezpośrednich, wyjątkowe i tymczasowe odstępstwo od zazieleniania, aby umożliwić produkcję wszelkich upraw na obszarach proekologicznych, tymczasowe ramy kryzysowe ułatwiające pomoc państwa dla rolników.
Generalny delegat Freshfel Europe Philippe Binard potwierdził, że „Ten szeroki zakres wyjątkowych środków pomoże europejskiemu sektorowi produktów świeżych zachować odporność w obliczu obecnej burzliwej sytuacji geopolitycznej w wyniku wojny na Ukrainie, białoruskiego embarga i cen podwyżki na energię i zapewnią nie tylko unijne, ale i światowe bezpieczeństwo żywnościowe. Program pozwoli przekierować za pośrednictwem organizacji producentów brak równowagi rynkowej na pojawiające się potrzeby, takie jak wsparcie uchodźców czy biogaz”. Freshfel Europe ubolewa jednak nad podejściem Komisji Europejskiej do środków krajowych zamiast ogólnounijnych, które mogą osłabić spójność i skuteczność reakcji.
Pomimo tych nowych środków, sektor świeżych produktów pozostaje zaniepokojony stabilnością rynku, ponieważ uwaga na poziomie UE została skupiona na uprawach i dostępności nawozów. Binard wyjaśnił: „Freshfel Europe uważa, że chociaż konsumpcja świeżych produktów jest pod presją, istnieje potrzeba złagodzenia niedoborów w innych kategoriach żywności, Komisja Europejska powinna wykorzystać tę okazję, aby wykorzystać wysoką dostępność i przystępność cenową owoców i warzyw do opowiedzenia się za zwiększoną dietą roślinną skoncentrowaną na spożyciu świeżych produktów”. Binard zauważył, że „nie zaproponowano żadnych dodatkowych środków na promocję świeżych owoców i warzyw, chociaż w ramach budżetu promocyjnego UE dostępny jest budżet rezerwowy w wysokości 10 milionów euro”. Freshfel Europe analizuje również dalsze możliwości większej elastyczności narzędzi WPR, aby producenci mogli lepiej radzić sobie z podwyżkami cen środków produkcji i dodatkowo angażuje się możliwość dywersyfikacji rynku.
Ponieważ Komisja Europejska nadal jest nastawiona na kontynuację programu strategii od pola do stołu, Freshfel Europe uważnie śledzi warunki rynkowe przy wsparciu swoich członków w tych bezprecedensowych warunkach biznesowych. Obejmuje to analizę skutków wojny na Ukrainie w powiązaniu z odbudową sektora po napiętych warunkach biznesowych podczas szczytu pandemii Covid-19 w ciągu ostatnich dwóch lat