Według Chilijskich Producentów Borówki, eksport w sezonie 2021/22. znacznie spadł ze względu na problemy z transportem morskim i trudności w przyciągnięciu siły roboczej w związku z wpływem Covid-19. Od początku sezonu dostaw (wrzesień 2021 r.) na eksport trafiło 43 641 ton chilijskich jagód, czyli o 7% mniej niż podaż z poprzedniego sezonu.
Ze względu na warunki pogodowe i zmiany w rozkładach statków, oczekuje się, że szczyt eksportu borówek z Chile w tym sezonie został przesunięty z drugiego tygodnia stycznia na początek lutego 2022 roku.
Ze względu na opóźnienia logistyczne eksporterzy są zmuszeni do większej ostrożności przy wyborze jagód do transportu, co może trwać znacznie dłużej niż zwykle. Środek ogranicza całkowitą ilość świeżych chilijskich jagód dostępnych na eksport na rynki światowe .
Ze względu na zwiększone ryzyko utraty jakości jagód podczas długich transportów, wielu eksporterów zdecydowało się na przejście na mrożone jagody. Ale nawet ten środek nie rekompensuje w pełni utraty wielkości eksportu.
W 52. tygodniu 2021 r. (od 27 grudnia do 2 stycznia) z Chile wyeksportowano 8273 tony świeżych borówek, czyli o 11,72% mniej niż w tym samym okresie w 2020 roku.
W 52. tygodniu borówki trafiły do Stanów Zjednoczonych (42,8%), Europy (34,8%) i Azji (19,5%). Patrząc na cały okres dostaw od początku sezonu 2021/22, wiodącym rynkiem dla chilijskich jagód jest Europa, gdzie wysłano 42% całkowitego eksportu, a następnie Stany Zjednoczone (39%) i Azja (16%).
W ostatnim tygodniu 2021 r. 9,2% wyeksportowanych borówek pochodziło z upraw ekologicznych. Spośród nich 70% trafiło do Stanów Zjednoczonych, a 26% do Europy. Od początku sezonu (wrzesień 2021 r.) do chwili obecnej wysłano 4856 ton ekologicznych jagód, co stanowi 11,1% wszystkich eksportowanych świeżych surowców.
Źródło:eastfruit