sobota, 23 listopad 2024
Rynek jabłek w Kanadzie

W Kanadzie, według danych FAO jabłka uprawia się na 15 tys. hektarach, co daje około 13% całkowitej powierzchni upraw owoców i stawia je na drugiej pozycji zaraz po borówce wysokiej. Według ostatnich dostępnych danych w 2019 roku powierzchnia uprawy jabłek w Kanadzie wynosiła 15,2 tys. hektara i w ostatnich 5 latach zaobserwowano 0,65% spadek powierzchni upraw jabłoni. Według danych Urzędu Statystycznego Kanady, w kraju produkowanych jest 350-400 tys. ton jabłek, które są najliczniej produkowanymi owocami w Kanadzie. Według szacunków Urzędu Statystycznego Kanady w 2021 roku zbiory jabłek w Kanadzie wyniosą 358 tys. ton jabłek, czyli o 9% mniej w roku ubiegłym, jest to spowodowane głównie czynnikami pogodowymi.

Okres marzec – maj 2021 roku był bardzo suchy, potem nastał gorący czerwiec i bardzo mokry lipiec. Południowo-zachodnie Ontario doświadczyło silnych gradobić, co w rezultacie przełożyło się na redukcję zbiorów. Równocześnie zbiory jabłek w Kanadzie zmniejszały się w ciągu ostatnich 5 lat o około 2% średniorocznie. Ponad 90% kanadyjskiej produkcji jabłek koncentruje się w Kolumbii Brytyjskiej, Ontario i Quebecu, czyli tam, gdzie występują przyjazne warunki klimatyczne, panuje tam minimum 120 - 180 dni bez mrozu w ciągu roku.

Z całkowitą produkcją sprzedaną na poziomie ok. 360 tys. ton, jabłka mają wiodącą pozycję w sektorze owoców pod względem wielkości produkcji, stanowiąc około 40% całkowitej produkcji kanadyjskich owoców. Jednocześnie nie wszystkie produkowane w Kanadzie jabłka trafiają na rynek świeży, ponieważ w oparciu o dane Urzędu Statystycznego Kanady można stwierdzić, że około 30 % jabłek produkowanych w Kanadzie jest kierowanych do przetwórstwa (głównie na koncentrat/sok, musy, susze i cydr), a na rynek świeży trafia 70% krajowej produkcji.

Brak jest danych statystycznych pozwalających dokładnie przeanalizować rozchody na tym rynku. Niemniej jednak szacuje się, że ok. 615 tys. ton jabłek (produkcja +import- eksport) jest do zagospodarowania w kraju. Z czego wspomniane już 30% trafia do przetwórstwa, a więc na rynku jabłek świeżych pozostaje 431 tys. ton jabłek (70%).

Pięć najważniejszych odmian jabłek w Kanadzie to McIntosh, Gala, Honeycrisp, Red Delicious i Empire

Przy łącznej średniej produkcji krajowej wynoszącej 375 tys. t rocznie, co sezon do Kanady importowanych jest około 200 tys. ton jabłek. Z tego względu Kanada ma 11. pozycję w imporcie świeżych jabłek na świecie (2,6% udziału w światowym imporcie jabłek). Według danych COMTRADE w pandemicznym 2020 roku Kanada wyeksportowała tylko 36 tys. t jabłek, ale jednocześnie zaimportowały, prawie 200 tys. t świeżych jabłek, głównie z USA 80%, Nowej Zelandii i Chile (po prawie 8%). Kanada ma silnie ujemny bilans handlu zagranicznego świeżymi jabłkami. Jednocześnie średniorocznie w ciągu ostatnich 5 lat import spadał o 3,8 %, a eksport o 0,7 %.

Kluczowym rynkiem dla Kanady jest rynek Stanów Zjednoczonych Ameryki. Z USA pochodzi około 70% całkowitego importu świeżych jabłek. Na drugim miejscu jako dostawca znajdują się Chiny z ponad 6% udziałem oraz Argentyna, Nowa Zelandia i Chile z 5,5% udziału w całym imporcie. Jeżeli chodzi o państwa Unii Europejskiej to Kanada importuje około 1,1% swojego importu jabłek z Portugalii, niecały 1% z Włoch i około 0,1% z Hiszpanii. Jeżeli przeanalizujemy eksport to 67% eksportu świeżego jabłka z Kanady trafia do USA, prawie 17% do Wietnamu ponad 6% do Izraela i 2,5% na Kubę. Rośnie też eksport do Indii, który obecnie stanowi niecałe 2% i do Emiratów Arabskich, stanowiących obecnie 1,5% wartości.

 

Analizując strukturę produkcji jabłek w Kanadzie należy stwierdzić, że brak jest aktualnych danych o strukturze produkcji jabłek w podziale na typ produkcji. Ostatnie dostępne dane dotyczące produkcji ekologicznej jabłek odnoszą się do 2017 roku, a z analizy tych danych wynika, że w tamtym okresie jabłka z produkcji ekologicznej stanowiły około 2,7% całkowitej produkcji jabłek w Kanadzie. Na bazie dostępnej wiedzy rynkowej szacuje się, że udział produkcji jabłek ekologicznych w 2020 roku wzrósł do 3,6%, a w bieżącym roku prawdopodobnie do około 4,3 % udziału na rynku osiągną jabłka z produkcji krajowej.

 

Szacuje się, że udział produkcji jabłek bez pozostałości jest na poziomie około 4,8% wolumenu jabłek produkowanych w Kanadzie, a więc ponad 17 tys. t. Jednocześnie należy zauważyć, że znaczne ilości tego typu jabłek są do Kanady importowane z innych krajów, choćby pod wpływem zapotrzebowania z sieci supermarketów, funkcjonujących w większości krajów europejskich, a mających te same wymagania. Brak jest również informacji o dokładnej wielkości rynku w zakresie produkcji jabłek odmian klubowych w Kanadzie. W oparciu o te doniesienia oraz informacje z rynku szacuje się, że odmiany klubowe w Kanadzie stanowią obecnie około 6 % krajowego rynku. Oznaczałoby to, że około 20 tys. ton jabłek jest produkowanych jako odmiany klubowe np. SweeTango.

 

Bazując na przytoczonych wcześniej wyliczeniach własnych podaży krajowej i oficjalnych danych statystycznych populacji kraju uwzględniającej obywateli w wieku powyżej 1 roku życia (tj. 37,2 mln osób), deserowe spożycie jabłek w Kanadzie jest na dosyć wysokim poziomie i wynosi około 9 kg na osobę w ciągu roku. Jeśli chodzi o konsumpcję świeżych jabłek na przestrzeni ostatnich 5 lat obserwowany jest prawie 2% średnioroczny trend spadkowy. W ramach tego spożycia znaczną ilość stanowią jabłka z produkcji konwencjonalnej, których statystyczny Kanadyjczyk spożywa ok. 8 kg/os/rok, czyli przyjmując, że jedno jabłko ma 160 g to ponad 48 sztuki na rok. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, ile jabłek jest sprzedawanych bez pozostałości środków ochrony roślin. Z rozmów z uczestnikami rynku wynika, że niecałe 5% produkcji jabłek pochodzi z produkcji bez pozostałości środków ochrony roślin, co oznacza, że statystyczny Kanadyjczyk w ciągu roku je około 0,43 kg/os/rok, czyli prawie 3 jabłka bez pozostałości środków ochrony roślin. Jabłek z certyfikatem produkcji ekologicznej spożywa się w Kanadzie trochę ponad 0,33 kg na osobę na rok, co w przeliczeniu na sztuki daje ponad 2. Poziom konsumpcji odmian klubowych jabłek w Kanadzie wynosi prawie 0,5 kg na osobę na rok co daje prawie 3 sztuki jabłek. Opierając się na obecnej strukturze spożycia, jak również kierunkach, z których importowane są jabłka do Kanady (USA, Nowa Zelandia, Chile) należy zakładać, że najsilniej w najbliższym czasie będzie rozwijała się konsumpcja jabłek odmian klubowych, w tym odmian klubowych które najlepiej odpowiadają na potrzeby smakowe i wizualne konsumenta kanadyjskiego lub tam, gdzie najskuteczniej będą oddziaływały strategie marketingowe.

Według licznych badań konsument szuka w jabłku wyjątkowego smaku i innych cech np. soczystości, chrupkości czy wyjątkowego wybarwienia. To jest istotny czynnik stymulujący poszukiwanie przez kanadyjskich producentów alternatyw dla produkcji konwencjonalnej. Zrealizowanie tych potrzeb w połączeniu z większą świadomością zdrowotnych aspektów stosowania jabłek w diecie powinno stymulować zwiększenie konsumpcji całkowitej w kraju jak i jednostkowej na mieszkańca. Za wyjątkowość takiego elitarnego jabłka, odpowiadającą jego potrzebom, konsument jest skłonny zapłacić więcej. Niestety w oficjalnych źródłach statystycznych dostępna jest tylko informacja o średnich cenach producenta dla wszystkich typów odmian jabłek. Według danych Urzędu Statystycznego Kanady średnia cena jabłek produkcji konwencjonalnej w 2020 roku w Kanadzie wyniosła 0,61 EUR/kg. Jednocześnie była to cena o 25% niższa rok do roku. Również w okresie ostatnich 5 lat obserwowano średniorocznie ponad 2% spadek cen skupu jabłek w Kanadzie. Niestety brak jest danych o kształtowaniu się cen producenta za jabłka z produkcji ekologicznej, odmian klubowych czy dla jabłek wyprodukowanych bez pozostałości środków ochrony roślin. Niemniej jednak analizując informacje rynkowe szacuje się, że jabłka bez pozostałości środków ochrony roślin są kupowane od producentów średnio o 5 % drożej niż konwencjonalne. Jabłka z uprawy ekologicznej w Kanadzie są sprzedawane przez producentów o około 45% drożej od konwencjonalnych. Najwyższe ceny obserwowane są w sprzedaży odmian jabłek klubowych o ugruntowanej i wypromowanej pozycji na rynku. Jabłka znanych odmian klubowych potrafią być średnio nawet 2-3 razy droższe od konwencjonalnych

Reasumując, na rynku kanadyjskim obserwujemy spadek spożycia świeżych jabłek na przestrzeni ostatnich latach. Jednocześnie na rynku kanadyjskim obserwujemy wzrost zainteresowania konsumentów kupowaniem i spożywaniem jabłek o wyjątkowych dla nich walorach. Dotyczy to szczególnie konsumentów z klasy średniej i milenialsów, którzy oczekują jabłek wysokiej jakości „premium”, wyjątkowego ich smaku, chrupkości, jędrności gwarantowanych przez odmiany klubowe, czy gwarancji, że przy produkcji jabłek przestrzegano zasad prośrodowiskowych tj. posiadających certyfikat produkcji ekologicznej. Większa dostępność tego typu asortymentu byłaby odpowiedzią na oczekiwania konsumentów i powinna zasymulować wzrost spożycia jabłek na rynku kanadyjskim. Jednocześnie szersze oferowanie asortymentu jabłek pochodzących z różnych typów produkcji pozwoli odpowiedzieć na szeroki wachlarz potrzeb konsumenta takich jak lokalność, wysoka jakość, dbałość o zdrowie, brak pozostałości w owocach czy ochrona środowiska, a jednocześnie wybrać typ produkcji najbardziej dogodny dla producentów. Jednocześnie, w oparciu o prowadzone akcje marketingowe, będzie następować edukacja kolejnych grup konsumentów, którzy zaczną poszukiwać tego typu owoców. Z tego wzglądu kanadyjscy producenci jabłek dostosowują się do potrzeb rynku zwiększając produkcję jabłek wysokiej jakości, odmian jabłek klubowych i jabłek produkowanych z certyfikatem ekologicznym, upatrując w tych działaniach możliwości zwiększenia spożycia jabłek.

Jeżeli nie zwiększy się krajowa produkcja jabłek, w oczekiwanych przez kanadyjskiego konsumenta systemach jakości, jabłka te będą importowane do Kanady w coraz większych ilościach głównie z USA, ale też z innych, krajów, które podejmą wysiłek dostosowania swojego oferowanego asortymentu do oczekiwań konsumenta

 

Log in or Sign up